top of page

בלוג //

כי בשבילו זה דני

״כי בשבילו זה דני ובשבילך חלב״

כל מי שהיה ילד בשנות ה-80 זוכר את הפרסומת הזו לדני של שטראוס, אבל מבחינתי זו פרסומת שאני נעזר בה כדי להסביר כמה דברים ליזמים חדשים ואפילו ותיקים.

כשיש לנו רעיון למיזם יש לפעמים בריחה ישר למשתמשים כי הכל היום סביב חווית משתמש אבל לפעמים שוכחים שמיזם לא מוכוון רק למשתמש וזה לא משנה אם זה מיזם טכנולוגי, שירותי, מוצרי או כל דבר אחר.

כל רעיון שנחשוב עליו אנחנו צריכים להבין שצריך לנתח את הצעת הערך לכמה סוגים אנשים או בעלי תפקידים : קודם כל יש לנו את המשתמשים, הם אלה שיחוו את הרעיון יגעו במוצר או בשירות שלנו. למשתמשים אנחנו צריכים לבנות הצעת ערך שתגרום להם לרצות להשתמש במוצר - ״בשבילהם זה דני״ - תזכרו שלפעמים המשתמשים יכולים להיות בעלי מקצוע וחשוב להסתכל עליהם גם כבני אדם, למשל אפליקציה לעו״ד צריכה לתת מענה לפרסונה שהיא עורך דין אבל גם לאדם עצמו.

יש את הלקוחות ( בחלק גדול מהמקרים הם גם המשתמשים ) הם אלה שמשלמים, עליהם אנחנו בונים את המודל העסקי שלנו. ללקוחות אנחנו צריכים להקדיש מחשבה עמוקה בהצעת הערך כי הם אלה ששמים את הכסף ״בשבילם זה חלב״

ויש את בעלי הענין / שותפים - קשה להרים היום מיזם בלי חיבור לשותפים או בעלי עניין, זו יכולה להיות רשות מקומית, חברה גדולה, קרן השקעות, חברה שיש לה שירותים משלימים למוצר שלנו או אפילו התאמה לרגולטור המקומי - מישהו בעל אינטרס, במקרה של ״דני״ למועצת החלב היה אינטרס להטמיע את מוצרי החלב בתזונה המשפחתית בדיוק כמו הספין שעשו לחג השבועות.

אלה שלושת הווקטורים שאנחנו צריכים להסתכל עליהם כשמדברים על משתמשים / לקוחות , אבל יש עוד ווקטור אחד שצריך לבחון כשמתקדמים במיזם.

במידה ואנחנו מציגים למשקיעים, כשנבנה מצגת למשקיעים היא צריכה להיות מותאמת למשקיע אליו מכוונים, יש כאלה שאוהבים סיפור דרמטי ויש כאלה שאוהב מסמך וורד ויש כאלה שמתים על מצגות מצועצעות וזה לא משנה לאיזה מהם מכוונים צריך להתאים את המסר והצעת הערך של המיזם שלנו אליו. זה נכון גם כשעושים מיזם פרטי וגם כשמציגים רעיון פנים ארגוני, ההצגה לבוס הישיר ולמנכ״ל לא תהיה אותה הצגה הם אנשים שונים, פרסונות שונות עם ראייה אחרת , ולכן חשוב בשלבים מסויימים לזכור שיש לנו עוד סוג של משתמש או לקוח.

תזכרו דבר חשוב, כשאנחנו רוצים לבנות הצעת ערך, היא צריכה להתאים למי שהיא מופנית אליו ולא ליזמים.



bottom of page