top of page

בלוג //

מה זה עיצוב חדשנות?

עיצוב מה ? עיצוב חדשנות ? Innovation Designer ?


אז כדי להסביר מה זה התחום של עיצוב חדשנות ולמה אני קורא לעצמי מעצב, למרות שאני לא מתעסק באיך הדברים נראים אלא באיך הם עובדים, החלטתי לשים את הדברים בצורה מסודרת יותר ולפני שנתחיל לדון בתפקיד המעצב עצמו, חשוב לטפל רגע בשני מושגים שלעיתים לא מספיק ברורים, לפחות לא באופן אליהם תחום עיצוב החדשנות מתייחס אליהם.


נתחיל מחדשנות, בדרך כלל מדברים על חדשנות כמוצר טכנולוגי, אבל חדשנות היא תהליך שמביא ערך למוצר או השירות בו בהם אנחנו מטפלים באותו תהליך. טכנולוגיה יכולה להיות אחד הישומיים שמביאים ערך לתהליך, אבל זה לא אומר שחדשנות היא רק טכנולוגית.


וכשמדברים על עיצוב, עולה לנו בראש עיצוב גרפי, מוצר או עיצוב פנים, אבל עיצוב הוא משהו מעבר רק לפן האסטטי או הפונקציונאלי, עיצוב זה איך דברים עובדים, בעצם לעיצוב, תכנון ואפיון יש מילה אחת באנגלית Design . ואם נחבר את שני המושגים האלה אנחנו מבינים שהתחום הוא עיצוב תהליכי חדשנות וזה לא אומר שאני מתעסק בטכנולוגיה אלא שאני בונה תהליך שמביא לחדשנות וייתכן והיישום שלו יהיה טכנולוגי.


מעצבי חדשנות הם אנשים מולטידיסיפלנריים והם צריכים להיות מסוגלים לתכנן ולהוביל מהלכים עם נגיעות בתחומים שונים, אבל לא להיות מומחה בכולם, מעצב חדשנות תמיד צריך לדעת להשלים תחומי ידע שהוא פחות חזק בהם עם שותפים וצוות סביב פרויקט או אתגר ולכן אחד המרכיבים הכי חשובים של מעצב חדשנות זו היכולת לעבוד בצוות מולטי דיסיפלנרי כדי להביא ערך לאתגר בו הצוות עוסק, אבל הוא צריך להיות זה שמוביל את התהליך או ללוות מקצועית מנהל בארגון איך ללוות את התהליך בעצמו.


יש שתי תפיסות של בעלי תפקידים בעולמות העבודה, הראשון אלה אנשי ה-״ i ״ אלה שיש להם בעיקר מומחיות אחת מעמיקה שהארגון זקוק לה ולארגון חשוב שיהיו אנשים כאלה בעיקר בתחומים שעוסקים בתחומי החדשנות - מחקר, פיתוח עסקי, ניהול שינויים, עיצוב/אפיון ולמידה אך הם לא דווקא יודעים לייצר ראיה הוליסטית של כלל התהליך .

מעצבי חדשנות הם לא אנשי ה-“i” אלא הם אנשי ה-“T” שמעבר להיותם מומחים בתחום מסויים, יש להם כישורים ויכולות בתחומים אחרים שמשיקים לתחומי המומחיות המרכזיים ובעיקר משרתים את התהליך אותו מלווה המעצב.


מעצב חדשנות צריך להכיר טוב את עולם ה-design thinking שכולל בתוכו מרכיבים כמו, מחקר של סביבת האתגר, מחקר משתמשים עם כלים אתנוגרפיים כמו ראיונות ותצפיות, לדעת לעשות מסגור מחדש של אתגרים, מה שנקרא בדרך כלל Re-Framimg שמוביל לנקודת מבט אחרת על האתגר ועם כל מה שנאסף להוביל תהליכים של העלאת רעיונות איכותיים ובעלי ערך כהצעות לפתרונות.


מעבר לתהליכי ה-Service Design שצריכים להיות הלחם והחמאה של מעצב החדשנות, נדרש מעצב חדשנות לרמה מסויימת של ידע או מומחיות בעולמות הסטוריטלינג, השיווק, אפיון חווית משתמש, העברת סדנאות, בניית וניהול של צוותים ועוד מיומנויות הנדרשות כדי לקיים תהליך הוליסטי שלם ליצירת חדשנות בארגון.


כשמעצב חדשנות ניגש לאתגר הוא לא מחפש פתרון לינארי, אלא חיבור של הרבה פתרונות ודרכי יישום, הפתרונות יכולים להיות טכנולוגיים, שירותיים, קונספטואליים או אפילו רק מצגת למשקיעים, והדרך היא לראות מערכת הוליסטית שלמה שמטפלת באתגר.



bottom of page