top of page

בלוג //

כששוודי והולנדי נכנסים לסטודיו - שיתוף פעולה בין IKEA ל-Raw Color

אחרי שיתופי פעולה עם מותגים גדולים כמו: LEGO, MARIMEKKO ו-HAY חוברת הענקית השוודית לסטודיו Raw Color, שבראשו עומדים צמד מעצבים הולנדי צבעוני ונועז במיוחד, שידוע בחיבורים הייחודיים שלו בין צבעים, צורות וחומרים. 

ביחד עם איקאה, הם משיקים החודש את קולקציית TESAMMANS שמורכבת מ-18 פריטים עם חיבורי צבעים פחות טריוויאלים, שיעוררו מחדש כל חלל ויכניסו בו שׂמחה שכּה חסרה לנו בתקופה האחרונה. 


 מוצרים מתוך הקולקצייה המשותפת לאיקאה ו-RAW COLOR
התמונה לקוחה מתוך האתר של IKEA

הקולקציה החדשה מתחברת למגמת "עיצוב דופמין", עיצוב שמטרתו להעלות את מצב הרוח ולעורר את החושים והאנרגיה. חיבורי הצבעים והקווים כל כך מיוחדים, שאני בטוחה שכל מי שחובב עיצוב לא יתנגד לשולחן צד עגול-גלי בצבעים ורוד-בורדו שהוא גם יחידת אחסון או לעגלת אחסון ממתכת רב תכליתית בגוונים ורוד-אדום-חרדל. אם צריך לתרץ למישהו, תגידו שיש לכם אישור מרופא להתחדש בפריט אחד לפחות, כדי להעלות את הדופמין ולרומם את מצב הרוח.


כמי שאוהבת לחקור שיתופי פעולה, אני מוצאת שאיקאה עקביים (בממוצע פעם בשנה) ביצירת שת״פים עם בתי אופנה או עיצוב מוצר, שמולידים קולקציות ב״מהדורה מוגבלת״, צמד מילים שגורם לנו הצרכנים לצפות להשקה, ממש לספור לאחור ולרפרש את הפיד של איקאה, ואז למהר ולהגיע לסניפים כדי לשׂים את היד על כמה שיותר פריטים, שאולי מחר כבר לא יחכו לנו על המדפים. 


שיתופי הפעולה האלו מכניסים משב רוח רענן לפריטים המסורתיים של איקאה, שרובם בצבעים מונוכרומטיים, לא ממש מרגשים, אז זו כבר ״הפרעה״ שיוצרת זכירות ובולטות בשיווק השוטף של הרשת. כאשר לקראת השקת הקוקלציה, אנחנו זוכים לבילדאפ מטורף שבו מספרים לנו סיפור שמכניס אותנו לראש ולתהליך היצירה של המעצבים ומספק לנו הצצה לקבלת ההחלטות עד שהגיעו לתוצר המוגמר שיחכה לנו בחנות. וכל זה, כדי שלכשנגיע לסניף, כבר נרגיש חיבור לכל הפריטים שמרכיבים את הקולקציה ונכיר את הסיפור שעומד מאחוריהם.


הצצה לתהליך היצירה של הקולקציה בסטודיו Row Color באיינדהובן:


5 טיפים לבחירת ומדידת האפקט של שיתופי פעולה ויצירת מהדורות מוגבלות שאתם יכולים לאמץ בעסק שלכם:


1. הגדלת קהלי היעד - שני מותגים שחוברים אחד לשני, בהכרח מגדילים את החשיפה שלהם לקהלי יעד חדשים, שאולי עד היום בכלל לא הכירו את הצד השני. זה הרגע לעצור ולחשוב עם מי אתם יכולים לשתף פעולה, מעצבי פנים עם מעצבי מוצר, יועצי שיווק עם יועצים עסקיים, צלמים עם משוררים, ואינסוף חיבורים יצירתיים, שבוודאות השלם שלהם יעלה על סך חלקיהם.


2. פיתוח מוצרים חדשים שנולדים מתוך החוזקות שכל צד מביא איתו - איקאה מביאה איתה את הניסיון העצום שלה בייצור רהיטים, שכולל: פס ייצור מיומן, לוגיסטיקה יעילה, שליטה בתמחור, היכרות עם ספקים, יכולות וידע ששווים המון כסף וחוסכים זמן יציאה לשוק (SLA). יכולות שקרוב לוודאי, חסרות ל-Raw Color מתוקף היותם סטודיו לעיצוב ופחות חנות שמוכרת מוצרים ללקוחות קצה (D2C).

ואילו Raw Color, מביאים איתם את הידע והניסיון הרב שלהם בעולם עיצוב מוצר, לצד ההתמקצעות שלהם במשחקי צבעים וצורות שיוצרים דינמיקה ייחודית בחלל, שילובים שיפגשו את העדפות הצרכניות של קהלי היעד של שני הצדדים בשת״פ.

בנוסף, אם עד עכשיו הלקוחות של Raw Color יכלול רק לרייר על פריט שלהם, למשל תמונה קטנה שעולה 395 יורו, עכשיו הפריטים שימכרו במסגרת השת״פ יהיו בהישג ידם, בזכות התמחור הנגיש שמאפיין את איקאה.


3. סטוריטלינג שיוצר ניוז - כשאיקאה משיקה סדרה חדשה של מוצרים זה נחמד, אבל קרוב לוודאי שההשקה הזאת תעבור מתחת לראדר של הרבה מאיתנו, כי זו ״עוד״ קולקציה אחת מתוך.

לעומת זאת, כשאיקאה בוחרת בצורה מושׂכלת עם מי לשתף פעולה, מיד נוצר עניין סביב החיבור החדש. נולד סיפור שהמדיה והעוקבים של שני המותגים, צמאים לסקר ולייצר סביבו באזז שמעודד נחשקות.

במקרה שלנו כעסקים, אנחנו אלו שנצטרך לייצר את הניוז והבאזז סביב השת״פ שיצרנו. וזה אומר, לצלם חומרים משותפים, להעלות אותם במדיות של כל צד בשת״פ (לא לשכוח לתייג) ולתקשר את התוצרים המשותפים ואת הערך החדש שנולד כתוצאה מהחיבור.


4. מילים שמייצרות הנעה לפעולה - Limited Collection, מהדורה מוגבלת וקולקציית קפסולה, יוצרות דחיפות אצלנו הצרכנים. אנחנו לא רוצים לפספס את ההזדמנות לשׂים את היד על פריט שיהיה כמעט רק לנו, היות והוא יוצר במספר מצומצם יחסית של יחידות. מה גם, שהערך העתידי של פריטים שיוצרו במהדורה מוגבלת, עולה עם השנים.

אך בעסקים שלנו, אני ממליצה להיזהר מלאיים ולא לקיים.

אם באמת הדפסתם/ייצרתם/ייבאתם מספר יחידות מצומצם מאותו המוצר, תתקשרו את זה בראש חוצות וצרו לחץ אמיתי לקבל החלטת קנייה כמה שיותר מהר.

אבל, אם אתם הולכים לעשות עכשיו סדרת סדנאות ביחד, אל תצאו בהצהרה שזו סדנה חד פעמית. שמרו על היושרה שלכם, היא שווה יותר מכל דבר אחר.


5. מדידת וסיכום השת״פ - תהיו בטוחים ששני המותגים, איקאה ו-Row Color, יישבו על המספרים וידעו לנתח מה עבד ומה פחות. בנוסף, אני בטוחה שאיקאה כמו איקאה יודעת לחשב כמה מלאי לייצר כדי לא להיתקע עם סטוק וכדי להשאיר טעם של עוד, שיפתח פתח לשת״פ עתידי עם מותגים ומעצבים אחרים.

ובאשר אלינו כבעלי עסקים, כמו בכל מהלך, גם כאן חשוב לראות מה ההשפעה שלו על השורה התחתונה, גם אם היא לא נמדדת רק ברווח כספי שיש לי כרגע בכיס.

הגדלת קהלי היעד שנכנסו אלינו לחנות ולא קנו היום, גם היא יכולה להיחשב כהצלחה, כי יכול מאוד להיות שהם יקנו מאיתנו ברבעון הבא. הכל תלוי בהגדרת המטרות (KPIs) שנגדיר לפני היציאה לדרך.

שימו לב, שאם אתם מודדים כניסות לאתר, חשוב לבדוק שמוטמעים לכם כל הפיקסלים הרלוונטיים שמנטרים את הכניסה לאתר ואת מסלול וזמן השהייה בו (למשל:google analytics google search console, meta pixel).


דוגמה למדדי ביצוע כמותיים (KPIs):

  • עלייה של X אחוזים בכניסה לאתר/בזמן השהייה/במספר הדפים הנצפים

  • רכישות ב-X ₪

  • עלייה של X עוקבים ברשתות החברתיות

  • תוספת של X נרשמים לרשימת התפוצה


הקולקצייה המרגשת, תגיע בימים הקרובים לסניפי IKEA, אתם מוזמנים לחזור ולספר לי מה קניתם לעצמכם או רק לשלוח אליי תמונה מהתצוגה בסניף הקרוב לביתכם. 

אני עוד שוקלת במה אתחדש, יש לי לפחות 3 פריטים ב-TO BUY LIST שלי.  


התמונות לקוחות מהאתר של IKEA

bottom of page